נוער
נפגעים ופוגעים: נהגים צעירים בתאונות קטלניות
י"ז שבט ה'תשפ"ג 08/02/2023
מערכת ′פיתה′
ב-13 בינואר 2023, נהרגו אורי מלול, אריאל שטרן ודניאל פורת ז"ל , נערים בני 16 ו-17 בתאונת דרכים קטלנית. שלושת החברים הטובים חזרו מבילוי משותף ונהרגו בהתנגשות עם רכב שנוסעיו נפצעו בינוני וקשה.
התאונה הקטלנית היא אחת מבין עשרות תאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים (עד גיל 24) המתרחשות מדי שנה. 12% מכלל בעלי הרישיונות הם נהגים צעירים עד גיל 24, אך 19% מהם היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) בשנת 2022 – גבוה בשיעור של 58%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
מנתוני אור ירוק עולה כי בשנת 2022 (עד חודש נובמבר) אירעו ברחבי הארץ 115 תאונות דרכים קטלניות, בהן לפחות אדם אחד נהרג, במעורבות של נהג צעיר עד גיל 24.
בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 1,071 תאונות קטלניות (מעל 100 תאונות קטלניות בכל שנה בממוצע), בהן נהרג אדם אחד לפחות, במעורבות נהג צעיר עד גיל 24.
תאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים עד גיל 24 בעשור האחרון:
שנה
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022*
תאונות קטלניות
97
79
98
114
113
100
118
102
135
115
*נתוני 2022 חלקיים
* מקור: למ"ס
אחת מכל שתי תאונות במעורבות נהג צעיר - בערים ובישובים
בשנת 2022 אירעו 3,232 תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים עד גיל 24, למעלה ממחציתן (57%) אירעו בתחום העירוני – 1,870 תאונות דרכים. מבין התאונות שהתרחשו בתחום הערים והישובים 34 תאונות דרכים הוגדרו קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות ו-360 תאונות דרכים הוגדרו קשות. בעשר השנים האחרונות (2022-2013) אירעו קרוב ל-27 אלף תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים בתחום העירוני בלבד. מעל 3,300 מהן אירעו בירושלים, 3,281 נוספות התרחשו בתל אביב-יפו, ובחיפה קרוב ל-1,400 תאונות.
· בפתח תקווה אירעו 935 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), שמונה מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 77 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן 7 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר הניסיון והיעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש כגורמים המרכזיים. לצד זאת, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך, מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה.
לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, היסח דעת משפיע באופן משמעותי יותר על נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. נהגים צעירים יותר נוטים לבצע פעולות מסיחות בזמן נהיגה, כולל שימוש בטלפון הנייד, לעומת נהגים ותיקים. סיבה זו היא אחת הגורמים לכך שתאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים. נהגים צעירים נוטים להיכנע ללחץ חברתי ולהיסח דעת כשיש נוסעים נוספים ברכבם.
הסיכוי לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים. הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר, בייחוד אם מדובר בחבריו. בנוסף לכך, קיים קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת בקרב נהגים צעירים לבין הסעת נוסעים נוספים- בייחוד אם מדובר בחבריהם. ככל הנראה הסיבה לכך היא היכנעות ללחץ חברתי.
נתונים מרכזיים מדוח היפגעות נהגים צעירים שהופק באור ירוק ב-2022:
· מרבית תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים מתרחשות בערים.
· יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.
· אחד מכל שני נהגים צעירים מהחברה הערבית נהרגים בתאונות, פי שניים יותר מחלקם בנהגים.
· 91% מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.
· שעות הלילה המאוחרות הן השעות המסוכנות לנהגים צעירים.
· נהגים צעירים מעורבים בתאונות עם אופנועים וקטנועים פי שישה יותר מחלקם בנהגים.
· למרות חוק 0% אלכוהול – אחד מכל חמישה נהגים במעורבים בתאונות אלכוהול וסמים הוא נהג צעיר.
![](http://www.pi-ta.co.il/contentManagment/uploadedFiles/thumbnail_%D7%A0%D7%94%D7%92%20%D7%97%D7%93%D7%A9.jpg)
צילום: אור ירוק
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם בבעלי הרישיונות. נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון בשל מאפייני הנהיגה הייחודים שלהם. רבים מהם מתקשים לקרוא את מפת הסכנות שבכביש בשל חוסר ניסיון, נהיגה בשעות הלילה, לעיתים בעייפות או תחת השפעת אלכוהול. במשך שנים מדינת ישראל התעלמה מהנהגים הצעירים והתוצאות הקשות הן תוצאה ישירה לחוסר ההשקעה והיעדר תכנית רב תחומית. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים להתעלם מהנתונים הקשים ולכן יש לקדם תכנית ייעודית שתוביל לצמצום תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים. במקביל, על המשטרה להגביר את האכיפה והנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי של האוכלוסייה הצעירה ובאופן ממוקד בסופי השבוע. על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לאשר את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוכנה בקדנציה הקודמת שלה כדי לצמצם את תאונות הדרכים ולהציל את חיי הנהג הצעיר הבא".
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
עבודה מהבית
דרושים לעבודה מהבית בהעתק הדבק (הזנת תוכן ונתונים), אפשרות להגיע ל-250-450 ש"ח ביום! העתק הדבק של פוסטים בפייסבוק או באתרים שתקבלו מאיתנו! פרטים נוספים ינתנו בוואטספ 050-6158874 רווית
מיטל
20/07/2023 17:05:05
התאונה הקטלנית היא אחת מבין עשרות תאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים (עד גיל 24) המתרחשות מדי שנה. 12% מכלל בעלי הרישיונות הם נהגים צעירים עד גיל 24, אך 19% מהם היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) בשנת 2022 – גבוה בשיעור של 58%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
מנתוני אור ירוק עולה כי בשנת 2022 (עד חודש נובמבר) אירעו ברחבי הארץ 115 תאונות דרכים קטלניות, בהן לפחות אדם אחד נהרג, במעורבות של נהג צעיר עד גיל 24.
בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 1,071 תאונות קטלניות (מעל 100 תאונות קטלניות בכל שנה בממוצע), בהן נהרג אדם אחד לפחות, במעורבות נהג צעיר עד גיל 24.
תאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים עד גיל 24 בעשור האחרון:
שנה | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022* |
תאונות קטלניות | 97 | 79 | 98 | 114 | 113 | 100 | 118 | 102 | 135 | 115 |
* מקור: למ"ס
אחת מכל שתי תאונות במעורבות נהג צעיר - בערים ובישובים
בשנת 2022 אירעו 3,232 תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים עד גיל 24, למעלה ממחציתן (57%) אירעו בתחום העירוני – 1,870 תאונות דרכים. מבין התאונות שהתרחשו בתחום הערים והישובים 34 תאונות דרכים הוגדרו קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות ו-360 תאונות דרכים הוגדרו קשות. בעשר השנים האחרונות (2022-2013) אירעו קרוב ל-27 אלף תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים בתחום העירוני בלבד. מעל 3,300 מהן אירעו בירושלים, 3,281 נוספות התרחשו בתל אביב-יפו, ובחיפה קרוב ל-1,400 תאונות.
· בפתח תקווה אירעו 935 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013), שמונה מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 77 תאונות במעורבות נהג צעיר, מתוכן 7 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.
הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר הניסיון והיעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש כגורמים המרכזיים. לצד זאת, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך, מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה.
לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, היסח דעת משפיע באופן משמעותי יותר על נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. נהגים צעירים יותר נוטים לבצע פעולות מסיחות בזמן נהיגה, כולל שימוש בטלפון הנייד, לעומת נהגים ותיקים. סיבה זו היא אחת הגורמים לכך שתאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים. נהגים צעירים נוטים להיכנע ללחץ חברתי ולהיסח דעת כשיש נוסעים נוספים ברכבם.
הסיכוי לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים. הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר, בייחוד אם מדובר בחבריו. בנוסף לכך, קיים קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת בקרב נהגים צעירים לבין הסעת נוסעים נוספים- בייחוד אם מדובר בחבריהם. ככל הנראה הסיבה לכך היא היכנעות ללחץ חברתי.
נתונים מרכזיים מדוח היפגעות נהגים צעירים שהופק באור ירוק ב-2022:
· מרבית תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים מתרחשות בערים.
· יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.
· אחד מכל שני נהגים צעירים מהחברה הערבית נהרגים בתאונות, פי שניים יותר מחלקם בנהגים.
· 91% מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.
· שעות הלילה המאוחרות הן השעות המסוכנות לנהגים צעירים.
· נהגים צעירים מעורבים בתאונות עם אופנועים וקטנועים פי שישה יותר מחלקם בנהגים.
· למרות חוק 0% אלכוהול – אחד מכל חמישה נהגים במעורבים בתאונות אלכוהול וסמים הוא נהג צעיר.
![](http://www.pi-ta.co.il/contentManagment/uploadedFiles/thumbnail_%D7%A0%D7%94%D7%92%20%D7%97%D7%93%D7%A9.jpg)
צילום: אור ירוק
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם בבעלי הרישיונות. נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון בשל מאפייני הנהיגה הייחודים שלהם. רבים מהם מתקשים לקרוא את מפת הסכנות שבכביש בשל חוסר ניסיון, נהיגה בשעות הלילה, לעיתים בעייפות או תחת השפעת אלכוהול. במשך שנים מדינת ישראל התעלמה מהנהגים הצעירים והתוצאות הקשות הן תוצאה ישירה לחוסר ההשקעה והיעדר תכנית רב תחומית. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים להתעלם מהנתונים הקשים ולכן יש לקדם תכנית ייעודית שתוביל לצמצום תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים. במקביל, על המשטרה להגביר את האכיפה והנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי של האוכלוסייה הצעירה ובאופן ממוקד בסופי השבוע. על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לאשר את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוכנה בקדנציה הקודמת שלה כדי לצמצם את תאונות הדרכים ולהציל את חיי הנהג הצעיר הבא".
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
עבודה מהבית
דרושים לעבודה מהבית בהעתק הדבק (הזנת תוכן ונתונים), אפשרות להגיע ל-250-450 ש"ח ביום! העתק הדבק של פוסטים בפייסבוק או באתרים שתקבלו מאיתנו! פרטים נוספים ינתנו בוואטספ 050-6158874 רווית
מיטל
20/07/2023 17:05:05