כתבות
שפה היא לא רק המילים – על תבונה ורגישות
כ"ד חשון ה'תשע"ז 25/11/2016
גליה אלמליח-הרמן ויוסף אלמליח
הטכנולוגיה המבוססת על תרגום מכני שמציעות חברות כגון גוגל ומורפיקס, הביאה לחיינו מהפכה של ממש. השירות מציע תרגום מידי עבור לא פחות מ- 50 שפות ומיליוני משתמשים בעולם נעזרים בו באופן שוטף ויומיומי. על אף שיש המאמינים שבקרוב טכנולוגיה זו תנפץ את מחסומי השפה בעולם ותהפוך את העולם לקטן יותר, יש אחרים הטוענים כי ישנם דברים שאפילו גוגל לא יכולה לעשות, שכן היכולת להבין דקויות, בדיחות ומשחקי מילים הייחודיים לכל שפה, הינה מאפיין אנושי ואינדיבידואלי, הבנת העולם היא משהו שבני אדם טובים בו ומכונות פשוט לא.
על חשיבות הסמנטיקה הלשונית בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה. כשאליעזר עבד אברהם נשלח לקחת אישה ליצחק, הוא נוסע לעיר נחור ומתמקם עם גמליו ליד הבאר ועין המים כפי שמתואר בפרשה:
"וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר, אֶל-בְּאֵר הַמָּיִם, לְעֵת עֶרֶב, לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת" (כ"ד, יא)
"הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב, עַל-עֵין הַמָּיִם; וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר, יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם" (כ"ד, י"ג)
נשאלת השאלה –
האם בְּאֵר הַמָּיִם, ועֵין הַמָּיִם הם שני מקומות זהים או שונים?
ומה בא לבטא השוני בניסוח?
נציין גם, כי בהמשך הפרק אנו מוצאים איזכור נוסף למושגים הנ"ל:
"וַתֵּרֶד הָעַיְנָה, וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל" (ט"ז)
"וַתָּרָץ עוֹד אֶל-הַבְּאֵר, לִשְׁאֹב; וַתִּשְׁאַב, לְכָל-גְּמַלָּיו" (כ)
נראה אם כן כי מדובר בשני מושגים שונים המכוונים למטרות שונות:
- עין = מקום נביעת המים (מעיין) והמים שם זכים ונקיים ומשמשים לשתייה לבני אדם.
- באר = מקווה איסוף המים שנשאבו או שזרמו מהמעיין והמים משמשים להשקיית בהמות ובעלי חיים.
לפי פירוש זה, השימוש במילים הספציפיות, מטרתו לחדד את הסיטואציה בה אליעזר הביא את הגמלים לשתות מבאר המים אך הוא עצמו ניצב על עין המים. הבחנה זו מאפשרת לנו להבין את 2 התכונות שרצה אליעזר למצוא אצל הנערה הנבחרת:
- רגישות – הנערה אשר תנהג עמו בחסד ותציע שתייה לו ולגמליו, בהתאם לערכיו של אברהם – סמל להכנסת אורחים אשר מים היה הדבר הראשון שהגיש לאורחיו לרחיצת ידיים ורגליים ולשתייה.
- תבונה – הנערה אשר תשכיל להשקות את אליעזר וגמליו ממקור המים המתאים והנכון (אליעזר ממי הבאר והגמלים מהמעיין).
ושתי תכונות אלה, מצא אליעזר אצל רבקה, הנערה שבחר ליצחק לאשה.
כמנהלים (וכבני אדם בכלל), חשוב כי נבין ונפנים את עוצמת כוחן של מילים (עניין לא טריוויאלי כלל). השפה, אינה כלי טכני – מכני להעברת מסרים, אלא כלי רב עוצמה בעל יכולת לבנות, להניע ולהעצים אם נשכיל להשתמש בה באופן חיובי ומפרגן, אולם ביכולתה גם להרוס, לבודד ולדכא אם לא נשתמש בה בתבונה וברגישות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
על חשיבות הסמנטיקה הלשונית בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה. כשאליעזר עבד אברהם נשלח לקחת אישה ליצחק, הוא נוסע לעיר נחור ומתמקם עם גמליו ליד הבאר ועין המים כפי שמתואר בפרשה:
"וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר, אֶל-בְּאֵר הַמָּיִם, לְעֵת עֶרֶב, לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת" (כ"ד, יא)
"הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב, עַל-עֵין הַמָּיִם; וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר, יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם" (כ"ד, י"ג)
נשאלת השאלה –
האם בְּאֵר הַמָּיִם, ועֵין הַמָּיִם הם שני מקומות זהים או שונים?
ומה בא לבטא השוני בניסוח?
נציין גם, כי בהמשך הפרק אנו מוצאים איזכור נוסף למושגים הנ"ל:
"וַתֵּרֶד הָעַיְנָה, וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל" (ט"ז)
"וַתָּרָץ עוֹד אֶל-הַבְּאֵר, לִשְׁאֹב; וַתִּשְׁאַב, לְכָל-גְּמַלָּיו" (כ)
נראה אם כן כי מדובר בשני מושגים שונים המכוונים למטרות שונות:
- עין = מקום נביעת המים (מעיין) והמים שם זכים ונקיים ומשמשים לשתייה לבני אדם.
- באר = מקווה איסוף המים שנשאבו או שזרמו מהמעיין והמים משמשים להשקיית בהמות ובעלי חיים.
- רגישות – הנערה אשר תנהג עמו בחסד ותציע שתייה לו ולגמליו, בהתאם לערכיו של אברהם – סמל להכנסת אורחים אשר מים היה הדבר הראשון שהגיש לאורחיו לרחיצת ידיים ורגליים ולשתייה.
- תבונה – הנערה אשר תשכיל להשקות את אליעזר וגמליו ממקור המים המתאים והנכון (אליעזר ממי הבאר והגמלים מהמעיין).
כמנהלים (וכבני אדם בכלל), חשוב כי נבין ונפנים את עוצמת כוחן של מילים (עניין לא טריוויאלי כלל). השפה, אינה כלי טכני – מכני להעברת מסרים, אלא כלי רב עוצמה בעל יכולת לבנות, להניע ולהעצים אם נשכיל להשתמש בה באופן חיובי ומפרגן, אולם ביכולתה גם להרוס, לבודד ולדכא אם לא נשתמש בה בתבונה וברגישות.
המאמרים הייחודים של "תורת הארגונים" משלבים 'תורה' ו'ארגון'. כל שבוע אנו מנתחים באופן מקורי סוגיה ארגונית עכשווית תוך זרקור על פרשת השבוע.
המאמרים נכתבים באופן משותף ע"י אב ובתו.
- מר יוסף אלמליח בעל ניסיון ניהולי עשיר ומוכח במקביל לגישתו הייחודית לטקסט המקראי. מעביר שיעורי פרשת שבוע מרתקים מעל חצי יובל לקהל שומעים מסור המתרחב באופן קבוע. בעל תואר שני במנהל חינוך.
- גליה אלמליח-הרמן, יועצת ארגונית, מייסדת נוגט אסטרטגיות. בעלת ניסיון מוכח בליווי מנהלים ומגוון חברות ובהובלת תהליכי שינוי ושיפור ביצועים המניבים שיפור בתוצאות העסקיות. בעלת תואר שני (בהצטיינות) בייעוץ ופיתוח ארגוני עם התמחות באסטרטגיה.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה