- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
חינוך
מחקר של נאמני תו"ע: בתיה"ס המעורבים מצטיינים יותר
ו' שבט ה'תשע"ה 26/01/2015
כחלק מסדרת מחקרים העוסקת בחינוך הדתי, מפרסמת היום תנועת נאמני תורה ועבודה מחקר חדש, הבוחן לעומק את התוצאות הפדגוגיות של התחזקות החינוך הנפרד וה'תורני' בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי-דתי.
מחקרים קודמים של התנועה הראו כי עד לפני כשנה, חל גידול משמעותי במספר התלמידים הלומדים בכיתות נפרדות, שמספרם עולה כיום על מספר הלומדים בכיתות מעורבות בחינוך הממלכתי-דתי, אך ההשלכות של תופעה זו עוד לא נידונו בצורה מספקת.
המחקר הנוכחי בוחן לראשונה את ההישגים הלימודיים של תלמידים בבתי ספר מעורבים ונפרדים בחינוך הממלכתי-דתי היסודי, כאשר הוא מתבסס על הישגי תלמידי כיתות ה' בכ-380 בתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי-דתי במבחני המיצ"ב במתמטיקה, אנגלית, מדעים ועברית בשנים תשע"ב ותשע"ג (כ-90% מבתי הספר היסודיים בחמ"ד).
המחקר, אשר נערך על ידי אייל ברגר, מצא כי בניגוד למחשבה השכיחה, הרי שבמרבית המקצועות הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים היו גבוהים יותר מהישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים. במתמטיקה הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים עומד על 556, לעומת ציון ממוצע של 548 בקרב תלמידים בבתי ספר נפרדים. במדעים הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים עומד על 532 לעומת 527 בקרב תלמידים בבתי ספר נפרדים. באנגלית הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים גבוהים באופן משמעותי מהישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים, ובמקצוע זה נרשם הפער הגדול ביותר בין בתי ספר מעורבים ונפרדים (524 ו-510, בהתאמה).

ממצאים אלו גם מלמדים על כך שהבעיה שנמצאה במחקרים קודמים של תנועת נאמני תורה ועבודה בתחום לימודי האנגלית בחינוך הממלכתי-דתי, הינה כפולה ומכופלת בחינוך הנפרד בחמ"ד. לעומת אלה, רק בעברית הישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים גבוהים במקצת מהישגי התלמידים בבתי ספר מעורבים (531 ו-525, בהתאמה).
עורך המחקר, אייל ברגר, הוסיף: "הנתונים מלמדים כי תלמידים בממ"דים מעורבים מגיעים להישגים גבוהים יותר מתלמידי החינוך ה'תורני' הנפרד במרבית מקצועות המיצ"ב. נתונים נוספים שאספנו מדו"חות המיצ"ב, מראים כי הם גם מייחסים חשיבות רבה יותר ללימוד כל אחד מארבעת מקצועות המיצ"ב - מתמטיקה, מדעים, עברית ואנגלית. כל זאת, כאשר הממ"דים המעורבים הם הרבה יותר אינטגרטיביים וקולטים שיעורים הרבה יותר גבוהים של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, ביחס לבתי הספר הנפרדים".
שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, אמר בעקבות תוצאות המחקר כי "הנתונים מפריכים חלק גדול מהחששות של ההורים אשר בוחרים פעמים רבות בחינוך נפרד רק בגלל היותו הומוגני יותר. תוצאות המיצב מחזקות את האמונה בכוחו של הממ"ד האינטגרטיבי והמעורב, זה שגידל מאות אלפי ילדים לחיים של תורה ומצוות".
חשוב לציין בהקשר למחקר, כי תמונת נאמני תורה ועבודה מרימה על נס את החינוך הממ"ד, ומתנגדת לחינוך הפרטי ו/או הנפרד, וסקר מעין זה ראוי שייערך גם על ידי גוף אובייקטיבי, כמו מינהל החמ"ד במשרד החינוך או גורם אובייקטיבי אחר, זאת בלי להטיל ספק במהימנות הנתונים והמסקנות שבמחקר הנ"ל.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
מנהל חמ"ד
מוטי בחייך מנהל חמ"ד במשרד החינוך אוביקטיבי? הוא פרו הפרדה. הרי על בשרך הרגשת את בסאגה של בי"ס מורשה.
שנית המחקר הוא עיבוד של תוצאות המיצ"ב. המיצ"ב הוא מבחן אוביקטיבי.
בעז הלפרין
27/01/2015 14:27:01
מחקרים קודמים של התנועה הראו כי עד לפני כשנה, חל גידול משמעותי במספר התלמידים הלומדים בכיתות נפרדות, שמספרם עולה כיום על מספר הלומדים בכיתות מעורבות בחינוך הממלכתי-דתי, אך ההשלכות של תופעה זו עוד לא נידונו בצורה מספקת.
המחקר הנוכחי בוחן לראשונה את ההישגים הלימודיים של תלמידים בבתי ספר מעורבים ונפרדים בחינוך הממלכתי-דתי היסודי, כאשר הוא מתבסס על הישגי תלמידי כיתות ה' בכ-380 בתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי-דתי במבחני המיצ"ב במתמטיקה, אנגלית, מדעים ועברית בשנים תשע"ב ותשע"ג (כ-90% מבתי הספר היסודיים בחמ"ד).
המחקר, אשר נערך על ידי אייל ברגר, מצא כי בניגוד למחשבה השכיחה, הרי שבמרבית המקצועות הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים היו גבוהים יותר מהישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים. במתמטיקה הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים עומד על 556, לעומת ציון ממוצע של 548 בקרב תלמידים בבתי ספר נפרדים. במדעים הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים עומד על 532 לעומת 527 בקרב תלמידים בבתי ספר נפרדים. באנגלית הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים גבוהים באופן משמעותי מהישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים, ובמקצוע זה נרשם הפער הגדול ביותר בין בתי ספר מעורבים ונפרדים (524 ו-510, בהתאמה).

ממצאים אלו גם מלמדים על כך שהבעיה שנמצאה במחקרים קודמים של תנועת נאמני תורה ועבודה בתחום לימודי האנגלית בחינוך הממלכתי-דתי, הינה כפולה ומכופלת בחינוך הנפרד בחמ"ד. לעומת אלה, רק בעברית הישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים גבוהים במקצת מהישגי התלמידים בבתי ספר מעורבים (531 ו-525, בהתאמה).
עורך המחקר, אייל ברגר, הוסיף: "הנתונים מלמדים כי תלמידים בממ"דים מעורבים מגיעים להישגים גבוהים יותר מתלמידי החינוך ה'תורני' הנפרד במרבית מקצועות המיצ"ב. נתונים נוספים שאספנו מדו"חות המיצ"ב, מראים כי הם גם מייחסים חשיבות רבה יותר ללימוד כל אחד מארבעת מקצועות המיצ"ב - מתמטיקה, מדעים, עברית ואנגלית. כל זאת, כאשר הממ"דים המעורבים הם הרבה יותר אינטגרטיביים וקולטים שיעורים הרבה יותר גבוהים של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, ביחס לבתי הספר הנפרדים".
שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, אמר בעקבות תוצאות המחקר כי "הנתונים מפריכים חלק גדול מהחששות של ההורים אשר בוחרים פעמים רבות בחינוך נפרד רק בגלל היותו הומוגני יותר. תוצאות המיצב מחזקות את האמונה בכוחו של הממ"ד האינטגרטיבי והמעורב, זה שגידל מאות אלפי ילדים לחיים של תורה ומצוות".
חשוב לציין בהקשר למחקר, כי תמונת נאמני תורה ועבודה מרימה על נס את החינוך הממ"ד, ומתנגדת לחינוך הפרטי ו/או הנפרד, וסקר מעין זה ראוי שייערך גם על ידי גוף אובייקטיבי, כמו מינהל החמ"ד במשרד החינוך או גורם אובייקטיבי אחר, זאת בלי להטיל ספק במהימנות הנתונים והמסקנות שבמחקר הנ"ל.
תגובות
(1 תגובות)
הוסף תגובה
הוסף תגובה
1.
מנהל חמ"ד
מוטי בחייך מנהל חמ"ד במשרד החינוך אוביקטיבי? הוא פרו הפרדה. הרי על בשרך הרגשת את בסאגה של בי"ס מורשה.
שנית המחקר הוא עיבוד של תוצאות המיצ"ב. המיצ"ב הוא מבחן אוביקטיבי.
בעז הלפרין
27/01/2015 14:27:01