- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
נדל"ן
גידול משמעותי במתן האישורים לתמ"א 38 בפ"ת
י"ז טבת ה'תשע"ה 08/01/2015
מערכת ′פיתה′
בשנת 2014 נפתחו במינהל ההנדסה של עיריית פתח תקווה 29 בקשות לשיפוץ מבנים במסגרת תמ"א 38, מהן 18 לחיזוק ותוספות למבנים קיימים, ו-8 להריסה ובנייה מחדש .הוצאו 16 היתרים מהם 11 לחיזוק ותוספות למבנים קיימים ו-5 להריסה ובניה מחדש.
תמ"א הוא מיזם שיזמה הממשלה במטרה לחזק מבנים ישנים שניבנו לפני 1980, מפני רעידות אדמה. עד אותה שנה תקני הבנייה היו כאלה שהחומרים בהם השתמשו אינם עמידים דיים, להערכת מומחים, למקרה של רעידת אדמה חזקה, אפילו לא חזקה מאוד. בשל כך, הוחלט על מיתווה של תמ"א 38 לפיו ניתן לחזק את יסודות הבית, כאשר ליזם תינתן בתמורה הזכות לבנות שטחים נוספים בבניין או מעל הגג, כך שעל ידי מכירת הדירות החדשות שיצור, יכסה את השקעתו ויותיר לו רווח.
כדי לצאת למיזם של תמ"א יש צורך בהסכמת רוב רובם של הדיירים. אלה מפוצים בדרך כלל ע"י שיפוץ הבניין, הכנסת מעלית וכן ממ"ד שניבנה לכל אחד בדירתו.
תחזיות משרדי השיכון והפנים להיקף רציני של בנייה בתמ"א נתבדו שכן התועלת הכספית שנשארה ליזמים לא הצדיקה מבחינתם כניסה לפרוייקטים, וכן כיוון שדיירים מבוגרים העדיפו שלא להיכנס להרפתקה.
בעקבות זאת שונה חוק תמ"א 38, כך שמעניק יותר זכויות בנייה בבניינים שייכנסו למיזם זה. עיקר הרווח הוא בערים בהם עלות הדירות גבוהה. לעומת זאת, עיקר הצרכים הם ביישובים בפריפרייה או במרכזי ערים – כדוגמת פ"ת – שם ערך הדירות נמוך לעומת בשכונות החדשות וכן יש בעיות של העדר אפשרות להכין חניה לכל דירה חדשה, שזה תנאי למתן ההיתר.
במסגרת התמ"א נוסף לאפשרות של בניית הדירות החדשות (הרווח ליזם) על הגג, צוברת באחרונה תאוצה התוכנית של 'פינוי – בינוי', כלומר הריסת המבנה הישן הקיים ובנייה על אותו השטח של בניין חדש גבוה יותר, כאשר הדיירים הוותיקים יקבלו בו דירה גדולה יותר מזו שהייתה להם בבניין הישן. בקריית אונו, הסמוכה לפתח תקווה, אושר באחרונה פרויקט ענק, במסגרתו הדיירים הוותיקים לא יפונו מבתיהם אלא בניינים חדשים גבוהים ייבנו במתחם הסמוך לבנייני הרכבת בהם הם גרים היום, והדיירים יעברו לבניינים החדשים לכשתסיים בנייתם, ורק אז ייהרסו בנייני הרכבת בהם הם גרים זה עשרות שנים, והשטח שיפונה מהם ינוצל לשטחי ציבור, כבישים וכדומה. דרך פעולה מוצלחת זו כבר נוסתה הן בקרית אונו והן בתל אביב וזכתה להצלחה רבה שכן בדרך זו אין כמעט רתיעה מצד דיירים ותיקים להיכנס למיזם. הבעיה בפתח תקווה היא שאין כמעט שטחים פנויים עליהם ניתן לגשת לדרך תמ"א זו.

בפתח תקווה, לשם השוואה ב-2013 ניתנו 3 היתרים, ב-2012 ניתנו 3 היתרים וב-2011 ניתנו 2 היתרים. הגידול במספר האישורים ב-2014 הוא גם פועל יוצא של התחלפות מהנדס העיר. הקודם, סרג'ו רוטסקו, לא התלהב, בלשון המעטה, ממיזמי תמ"א 38 שכן טען כי אין במיזם זה כדי לחזק אמיתית את הבתים הישנים. ככל הנראה מחליפתו, חוה אדלר, סבורה אחרת ואינה תוקעת את הבקשות לתמ"א 38.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
תמ"א הוא מיזם שיזמה הממשלה במטרה לחזק מבנים ישנים שניבנו לפני 1980, מפני רעידות אדמה. עד אותה שנה תקני הבנייה היו כאלה שהחומרים בהם השתמשו אינם עמידים דיים, להערכת מומחים, למקרה של רעידת אדמה חזקה, אפילו לא חזקה מאוד. בשל כך, הוחלט על מיתווה של תמ"א 38 לפיו ניתן לחזק את יסודות הבית, כאשר ליזם תינתן בתמורה הזכות לבנות שטחים נוספים בבניין או מעל הגג, כך שעל ידי מכירת הדירות החדשות שיצור, יכסה את השקעתו ויותיר לו רווח.
כדי לצאת למיזם של תמ"א יש צורך בהסכמת רוב רובם של הדיירים. אלה מפוצים בדרך כלל ע"י שיפוץ הבניין, הכנסת מעלית וכן ממ"ד שניבנה לכל אחד בדירתו.
תחזיות משרדי השיכון והפנים להיקף רציני של בנייה בתמ"א נתבדו שכן התועלת הכספית שנשארה ליזמים לא הצדיקה מבחינתם כניסה לפרוייקטים, וכן כיוון שדיירים מבוגרים העדיפו שלא להיכנס להרפתקה.
בעקבות זאת שונה חוק תמ"א 38, כך שמעניק יותר זכויות בנייה בבניינים שייכנסו למיזם זה. עיקר הרווח הוא בערים בהם עלות הדירות גבוהה. לעומת זאת, עיקר הצרכים הם ביישובים בפריפרייה או במרכזי ערים – כדוגמת פ"ת – שם ערך הדירות נמוך לעומת בשכונות החדשות וכן יש בעיות של העדר אפשרות להכין חניה לכל דירה חדשה, שזה תנאי למתן ההיתר.
במסגרת התמ"א נוסף לאפשרות של בניית הדירות החדשות (הרווח ליזם) על הגג, צוברת באחרונה תאוצה התוכנית של 'פינוי – בינוי', כלומר הריסת המבנה הישן הקיים ובנייה על אותו השטח של בניין חדש גבוה יותר, כאשר הדיירים הוותיקים יקבלו בו דירה גדולה יותר מזו שהייתה להם בבניין הישן. בקריית אונו, הסמוכה לפתח תקווה, אושר באחרונה פרויקט ענק, במסגרתו הדיירים הוותיקים לא יפונו מבתיהם אלא בניינים חדשים גבוהים ייבנו במתחם הסמוך לבנייני הרכבת בהם הם גרים היום, והדיירים יעברו לבניינים החדשים לכשתסיים בנייתם, ורק אז ייהרסו בנייני הרכבת בהם הם גרים זה עשרות שנים, והשטח שיפונה מהם ינוצל לשטחי ציבור, כבישים וכדומה. דרך פעולה מוצלחת זו כבר נוסתה הן בקרית אונו והן בתל אביב וזכתה להצלחה רבה שכן בדרך זו אין כמעט רתיעה מצד דיירים ותיקים להיכנס למיזם. הבעיה בפתח תקווה היא שאין כמעט שטחים פנויים עליהם ניתן לגשת לדרך תמ"א זו.

בפתח תקווה, לשם השוואה ב-2013 ניתנו 3 היתרים, ב-2012 ניתנו 3 היתרים וב-2011 ניתנו 2 היתרים. הגידול במספר האישורים ב-2014 הוא גם פועל יוצא של התחלפות מהנדס העיר. הקודם, סרג'ו רוטסקו, לא התלהב, בלשון המעטה, ממיזמי תמ"א 38 שכן טען כי אין במיזם זה כדי לחזק אמיתית את הבתים הישנים. ככל הנראה מחליפתו, חוה אדלר, סבורה אחרת ואינה תוקעת את הבקשות לתמ"א 38.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה