- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
מוטי זפט
סערת יוצאי אתיופיה – הכצעקתה?
י"ג אלול ה'תשע"ד 08/09/2014
מוטי זפט
כעשרת אלפים יוצאי אתיופיה גרים בפתח-תקווה, (מתוך עיר של כ-240 אלף איש), ובתהליך הדרגתי נטמעים בחברה כאן. לאחר הסערות שאפיינו בעבר את סוגיית שילובם במוסדות החינוך, גם עניין זה מאחורינו, ולתומנו חשבנו כי השקט והשלום ישררו פה.
אלא, שהשבוע שוב צצה בעיה, או בעיה לכאורה, חדשה, ושוב ראינו בהפגנה של יוצאי העדה, הפעם, במספרים קטנים מאוד. בחבורת המפגינים היו כמה צעירים, חלקם חובשי כיפות ובוגרי מוסדות החינוך של הציונות הדתית, שטוענים כי המועצה הדתית פתח תקווה סרבה לרשום אותם לנישואין, בגלל מוצאם. לטענתם, הרב הראשי הספרדי, הרב בינו אטיאס, הורה כן, בהתייחס לאלה שעלו בעשר השננים האחרונות, זאת כיוון שאינו מכיר, לכאורה, בגיורי הרה"ר שהוסדרו תחת השגחתו של הרב דרוקמן.
הרב הראשי לפ"ת, הרב אטיאס, מכחיש את הטענות ובשיחה עם הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, טען כי הנחייתו ברורה: כולם כשרים.
אם יברר כי הרב אטיאס 'שכח' שאכן הערים קשיים, רק בגלל שאינו מכיר בגיורי הרבנות הראשית, אני סומך על הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, שיידע להעמידו על מקומו. שכן מדובר בנקודה רגישה, שהאבא, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ראה בה חשיבות עצומה וטיפל וקרב את יהדות אתיופיה באופן הכי קרוב שאפשר. גם אם לרב אטיאס, שהוא אגב מקושר בקשרי משפחה עם משפחת הרב עובדיה, יהיה קשה 'לבלוע' את גיוריי הרב חיים דרוקמן שליט"א, דמות רוחנית מובילה בציונות הדתית, ייאלץ הוא לבלוע את הגלולה.
בהערת אגב. האמת, גם לא ממש התלהבתי מתגובתו של הרב הראשי האשכנזי לפ"ת, הרב מיכה הלוי שפתח את תגובתו בכך שבחלוקת התפקידים שבינו לבין הרב אטיאס, הרב אטיאס מטפל בסוגיית הנישואין. (ואז מה? זו הבעיה שלו? אני לא בעסק?).
ולזכותו של הרב מיכה הלוי ייאמר כי זה שנים שהוא מאוד מאוד מקרב ומטפל בבני הקהילה, כולל גיוס כספים למענם, מינה ר"מ בן העדה כר"מ בישיבה שלו בתל אביב וכדומה. אכן 'עדות אופי' מעולה לעמדתו ביחס לסוגיית יוצאי אתיופיה. אבל אתה כבר לא 'רב פרטי'. אתה רב ראשי (בינתיים של פ"ת....הערכה שלי: עם כוונה להגיע לתפקיד מס' 1 ברבנות בישראל).
לטעמי, נכון שאתה הרב הלוי ועמיתך הרב אטיאס חלקתם בינכם את התחומים, והנישואין הופקדו על ידי שניכם בידי הרב אטיאס. אך אם, למשל, הרב הלוי, היית עד למעשה עוול נורא בתחום הכשרות, גם לו היה מופקד בידי הרב אטיאס, היית מחשה? לא היית הופך שולחן, למרות שמינהלתית הנושא לא באחריותך? אין דבר כזה אחריות משותפת? (כשבחרו בשניכם לא הבוחרים קבעו שאתה תהיה אחראי על זה והוא על זה. שניכם אחראים מבחינתנו על הכל).
אז כאמור, אם חרה לך היחס הזה כלפי בן העדה (ואני מתקשה לחשוב שלא ידעת על זה ואני בטוח שמאוד לא אהבת את זה) – מדוע החרשת? (בסוגיות אחרות הראת שאתה יודע לדפוק על השולחן...- ראה סיכול ממוקד שלך לרב סתיו בעת המירוץ לרבנות הראשית לישראל). תשובות הרב יתקבלו בברכה ויוכנסו לאתר זה ללא עריכה ושינוי.
נחזור למלינים ולעניין. אפוא האמת?
מן הסתם – באמצע. בהחלט ייתכן כי בחור או שניים מהעדה סורבו במועצה הדתית, והם שעשו את הרעש התקשורתי. מבחינתם, בצדק רב. אתמול טען הרב אטיאס שאינו מכיר אף מקרה כזה ואם יועלה בפניו – יטפל בו אישית.
אני רוצה להאמין לשני הצדדים, אבל גם נוטה להעריך ש'אין עשן ללא אש', וכי יש דברים של אמת בטענת הצעירים יוצאי העדה.
אלה, שיש לי הרגשה (וקצת יותר מהרגשה, בתפקידי כמ"מ ראש העיר פ"ת עד לפני כשנה טיפלתי לא מעט בסוגיית יוצאי אתיופיה, כך שאני קצת מכיר אותה), שיש כאלה המנסים לתפוס טרמפ על העניין, בלי שהחברה' הצעירים שקיבלו, כנראה, יחס מבזה במועצה הדתית, יודעים בכלל שהם כלי במשחק הזה.
קהילת יוצאי אתיופיה בפתח-תקווה היא לא בדיוק 'מקשה אחת'. יש בה קבוצות ותתי-קבוצות. קבוצות שונות של פעילים, מהעולים הוותיקים מזה ומהחדשים יותר מזה. מביתא ישראל' מזה ומהפלאשמורה, מזה. שיתוף-הפעולה ביניהם שואף לאפס, והיריבות – מזכירה כל קבוצה פוליטית ישראלית שורשית. מלחמות פנימיות על כבוד, ובעיקר – על השאיפה לג'ובים.
יש לי יותר מתחושת בטן, שהסיפור הנוכחי, גם אם יש בו גרעין של אמת, נוצל בידי כמה פעילים כדי לקדם לא רק את האג'נדה שלהם, אלא גם את קידומם בתוך העדה, ואולי גם בסידור עבודה, של אחד החברים.
לגיטימי? כן. אבל למה לחולל מהומה רבתי ולנסות לגרור לתוכה את ראש העיר, את הרבנים הראשיים ואותנו – התושבים?
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
אלא, שהשבוע שוב צצה בעיה, או בעיה לכאורה, חדשה, ושוב ראינו בהפגנה של יוצאי העדה, הפעם, במספרים קטנים מאוד. בחבורת המפגינים היו כמה צעירים, חלקם חובשי כיפות ובוגרי מוסדות החינוך של הציונות הדתית, שטוענים כי המועצה הדתית פתח תקווה סרבה לרשום אותם לנישואין, בגלל מוצאם. לטענתם, הרב הראשי הספרדי, הרב בינו אטיאס, הורה כן, בהתייחס לאלה שעלו בעשר השננים האחרונות, זאת כיוון שאינו מכיר, לכאורה, בגיורי הרה"ר שהוסדרו תחת השגחתו של הרב דרוקמן.
הרב הראשי לפ"ת, הרב אטיאס, מכחיש את הטענות ובשיחה עם הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, טען כי הנחייתו ברורה: כולם כשרים.
אם יברר כי הרב אטיאס 'שכח' שאכן הערים קשיים, רק בגלל שאינו מכיר בגיורי הרבנות הראשית, אני סומך על הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, שיידע להעמידו על מקומו. שכן מדובר בנקודה רגישה, שהאבא, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ראה בה חשיבות עצומה וטיפל וקרב את יהדות אתיופיה באופן הכי קרוב שאפשר. גם אם לרב אטיאס, שהוא אגב מקושר בקשרי משפחה עם משפחת הרב עובדיה, יהיה קשה 'לבלוע' את גיוריי הרב חיים דרוקמן שליט"א, דמות רוחנית מובילה בציונות הדתית, ייאלץ הוא לבלוע את הגלולה.
בהערת אגב. האמת, גם לא ממש התלהבתי מתגובתו של הרב הראשי האשכנזי לפ"ת, הרב מיכה הלוי שפתח את תגובתו בכך שבחלוקת התפקידים שבינו לבין הרב אטיאס, הרב אטיאס מטפל בסוגיית הנישואין. (ואז מה? זו הבעיה שלו? אני לא בעסק?).
ולזכותו של הרב מיכה הלוי ייאמר כי זה שנים שהוא מאוד מאוד מקרב ומטפל בבני הקהילה, כולל גיוס כספים למענם, מינה ר"מ בן העדה כר"מ בישיבה שלו בתל אביב וכדומה. אכן 'עדות אופי' מעולה לעמדתו ביחס לסוגיית יוצאי אתיופיה. אבל אתה כבר לא 'רב פרטי'. אתה רב ראשי (בינתיים של פ"ת....הערכה שלי: עם כוונה להגיע לתפקיד מס' 1 ברבנות בישראל).
לטעמי, נכון שאתה הרב הלוי ועמיתך הרב אטיאס חלקתם בינכם את התחומים, והנישואין הופקדו על ידי שניכם בידי הרב אטיאס. אך אם, למשל, הרב הלוי, היית עד למעשה עוול נורא בתחום הכשרות, גם לו היה מופקד בידי הרב אטיאס, היית מחשה? לא היית הופך שולחן, למרות שמינהלתית הנושא לא באחריותך? אין דבר כזה אחריות משותפת? (כשבחרו בשניכם לא הבוחרים קבעו שאתה תהיה אחראי על זה והוא על זה. שניכם אחראים מבחינתנו על הכל).
אז כאמור, אם חרה לך היחס הזה כלפי בן העדה (ואני מתקשה לחשוב שלא ידעת על זה ואני בטוח שמאוד לא אהבת את זה) – מדוע החרשת? (בסוגיות אחרות הראת שאתה יודע לדפוק על השולחן...- ראה סיכול ממוקד שלך לרב סתיו בעת המירוץ לרבנות הראשית לישראל). תשובות הרב יתקבלו בברכה ויוכנסו לאתר זה ללא עריכה ושינוי.
נחזור למלינים ולעניין. אפוא האמת?
מן הסתם – באמצע. בהחלט ייתכן כי בחור או שניים מהעדה סורבו במועצה הדתית, והם שעשו את הרעש התקשורתי. מבחינתם, בצדק רב. אתמול טען הרב אטיאס שאינו מכיר אף מקרה כזה ואם יועלה בפניו – יטפל בו אישית.
אני רוצה להאמין לשני הצדדים, אבל גם נוטה להעריך ש'אין עשן ללא אש', וכי יש דברים של אמת בטענת הצעירים יוצאי העדה.
אלה, שיש לי הרגשה (וקצת יותר מהרגשה, בתפקידי כמ"מ ראש העיר פ"ת עד לפני כשנה טיפלתי לא מעט בסוגיית יוצאי אתיופיה, כך שאני קצת מכיר אותה), שיש כאלה המנסים לתפוס טרמפ על העניין, בלי שהחברה' הצעירים שקיבלו, כנראה, יחס מבזה במועצה הדתית, יודעים בכלל שהם כלי במשחק הזה.
קהילת יוצאי אתיופיה בפתח-תקווה היא לא בדיוק 'מקשה אחת'. יש בה קבוצות ותתי-קבוצות. קבוצות שונות של פעילים, מהעולים הוותיקים מזה ומהחדשים יותר מזה. מביתא ישראל' מזה ומהפלאשמורה, מזה. שיתוף-הפעולה ביניהם שואף לאפס, והיריבות – מזכירה כל קבוצה פוליטית ישראלית שורשית. מלחמות פנימיות על כבוד, ובעיקר – על השאיפה לג'ובים.
יש לי יותר מתחושת בטן, שהסיפור הנוכחי, גם אם יש בו גרעין של אמת, נוצל בידי כמה פעילים כדי לקדם לא רק את האג'נדה שלהם, אלא גם את קידומם בתוך העדה, ואולי גם בסידור עבודה, של אחד החברים.
לגיטימי? כן. אבל למה לחולל מהומה רבתי ולנסות לגרור לתוכה את ראש העיר, את הרבנים הראשיים ואותנו – התושבים?
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה