- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
חינוך
איך להכין את ילדי גן החובה לקראת כיתה א′?
י"ג אלול ה'תשע"ד 08/09/2014
מערכת ′פיתה′
הימים הראשונים בבית הספר מלווים בהתרגשות רבה, במיוחד לאלו שיתחילו ללמוד בו לראשונה בחייהם. כיתה א' מסמלת את המעבר ההדרגתי מעולם של משחק חופשי ודמיון לעולם של לימודים פורמאליים, חובות ואחריות. שינוי זה הוא אכן מרגש ומשמעותי, הן עבור הילד והן עבור משפחתו.
נורית הלינגר, מרפאה בעיסוק, רכזת הדרכה ומנחת סדנאות "שלום כיתה א" במרכז שניידר לרפואת ילדים, מייעצת כיצד להתכונן למעבר לכיתה א', עם ילדים הלומדים בשנתם האחרונה בגן הילדים.
לאורך השנה האחרונה בגן הילדים, יש לתת את הדעת לשלושה היבטים שונים המרכיבים את הבשלות והמוכנות, ולפתח אותם על מנת שבסופו של דבר יאפשרו לילדים להיות פנויים להתאקלמות במסגרת החדשה וכן להיות שותפים אקטיביים בתהליכי הלמידה.
ההיבטים הם:
בשלות רגשית: היכולת לחוות תסכול ולעמוד מולו, לדחות סיפוקים, היכולת לעבוד באופן עצמאי במטלות ללא תלות במבוגר, יכולת לויסות רגשי ועוד,
בשלות מוטורית: היכולת לשלוט בכלי כתיבה שונים בכדי לבצע לאורך זמן משימות גרפיות מורכבות וכן להתמודד עם אתגרים פיזיים כמו שליטה בכדור, ריצה, קפיצה או דילוג.
ובשלות קוגניטיבית: היכולת להתארגן באופן עצמאי, לתכנן מראש מטלה בת מספר שלבים ולאחר ביצועה לבקר את איכות הביצוע.
על מנת לפתח מיומנויות אלה, וכדי שהילדים יסתגלו באופן יעיל לדרישות החדשות, מומלץ לעודד אותם לעצמאות בפעילות שגרתיות כגון: לבוש, רחצה ולתת להם תפקידים עליהם יהיו אחראים במסגרת הביתית כמו עריכת שולחן.
בנוסף, חשובה מאד התנסות במשחקי קופסא מגוונים ובמשחקי ספורט, המאתגרים את סף התסכול ודרכם נרכשות מיומנויות חברתיות. כמו כן, מומלץ לשלב את הילדים בעיסוק במטלות המטבח, כמובן בהשגחת מבוגר. פעולות אלו יעזרו לפתח מיומנויות מוטוריות וקוגנטיביות חשובות.
פעילות גרפומוטורית מומלצת מאד להשגת השליטה בכלי הכתיבה, בהם יידרשו הילדים להשתמש באופן עצמאי במהלך לימודיהם. פעילות זו כוללת חוברות ודפי עבודה שונים המצויים הן ברשת האינטרנט והן בחנויות המתמחות. חשוב להקפיד על מינון של משך התרגול ועל ויסות של רמתו, כדי לא לתסכל את הילד או להמאיס עליו את ההתנסות.
לאורך שנת הלימודים האחרונה בגן, מומלץ לקבל את התרשמותה של הגננת מכל ההיבטים המרכיבים את הבשלות לבית הספר. במידה ועולה צורך באבחון פסיכולוגי לילד, כזה שממפה את רמת בשלותו ונותן את המלצותיו, כדאי לבצע אותו. במידה ומדובר בקשיים שאובחנו על ידי רופא התפתחותי, יש לפנות לטיפול מתאים. התערבות כזו תעזור למנוע מצב בו הכניסה של הילד אל עולם המבוגרים תלווה בקושי ואז האתגרים האובייקטיביים הרבים העומדים מולו יועצמו במידה ניכרת.
חשוב לזכור, שגם אם מתעורר קושי נקודתי סביב התקופה הראשונה במסגרת החדשה, הכוללת פרידה מחודשת מההורים והתמודדות עם אתגרים מרובים, כשמדובר בילד שרמת הבשלות שלו תקינה, במיוחד מההיבט הרגשי, צפויה לו ברוב המקרים הסתגלות מוצלחת.
סדנאות העשרה והכנה לילדי גן חובה לקראת השתלבותם בכיתה א', יתקיימו גם השנה במרכז שניידר לרפואת ילדים. הסדנאות יתקיימו לאורך שנת הלימודים ויועברו על ידי מרפאה בעיסוק עם התמחות בטיפול בילדים. הסדנה תחל בחודש אוקטובר 2014, תדירות המפגשים אחת לשבוע בשעות אחר הצהריים ומשך כל מפגש 60 דקות. העבודה בסדנה היא בקבוצות קטנות, שיטה המאפשרת מתן תשומת לב אישית לכל ילד. הסדנה הינה בתשלום.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
הימים הראשונים בבית הספר מלווים בהתרגשות רבה, במיוחד לאלו שיתחילו ללמוד בו לראשונה בחייהם. כיתה א' מסמלת את המעבר ההדרגתי מעולם של משחק חופשי ודמיון לעולם של לימודים פורמאליים, חובות ואחריות. שינוי זה הוא אכן מרגש ומשמעותי, הן עבור הילד והן עבור משפחתו.
נורית הלינגר, מרפאה בעיסוק, רכזת הדרכה ומנחת סדנאות "שלום כיתה א" במרכז שניידר לרפואת ילדים, מייעצת כיצד להתכונן למעבר לכיתה א', עם ילדים הלומדים בשנתם האחרונה בגן הילדים.
לאורך השנה האחרונה בגן הילדים, יש לתת את הדעת לשלושה היבטים שונים המרכיבים את הבשלות והמוכנות, ולפתח אותם על מנת שבסופו של דבר יאפשרו לילדים להיות פנויים להתאקלמות במסגרת החדשה וכן להיות שותפים אקטיביים בתהליכי הלמידה.
ההיבטים הם:
בשלות רגשית: היכולת לחוות תסכול ולעמוד מולו, לדחות סיפוקים, היכולת לעבוד באופן עצמאי במטלות ללא תלות במבוגר, יכולת לויסות רגשי ועוד,
בשלות מוטורית: היכולת לשלוט בכלי כתיבה שונים בכדי לבצע לאורך זמן משימות גרפיות מורכבות וכן להתמודד עם אתגרים פיזיים כמו שליטה בכדור, ריצה, קפיצה או דילוג.
ובשלות קוגניטיבית: היכולת להתארגן באופן עצמאי, לתכנן מראש מטלה בת מספר שלבים ולאחר ביצועה לבקר את איכות הביצוע.
על מנת לפתח מיומנויות אלה, וכדי שהילדים יסתגלו באופן יעיל לדרישות החדשות, מומלץ לעודד אותם לעצמאות בפעילות שגרתיות כגון: לבוש, רחצה ולתת להם תפקידים עליהם יהיו אחראים במסגרת הביתית כמו עריכת שולחן.
בנוסף, חשובה מאד התנסות במשחקי קופסא מגוונים ובמשחקי ספורט, המאתגרים את סף התסכול ודרכם נרכשות מיומנויות חברתיות. כמו כן, מומלץ לשלב את הילדים בעיסוק במטלות המטבח, כמובן בהשגחת מבוגר. פעולות אלו יעזרו לפתח מיומנויות מוטוריות וקוגנטיביות חשובות.
פעילות גרפומוטורית מומלצת מאד להשגת השליטה בכלי הכתיבה, בהם יידרשו הילדים להשתמש באופן עצמאי במהלך לימודיהם. פעילות זו כוללת חוברות ודפי עבודה שונים המצויים הן ברשת האינטרנט והן בחנויות המתמחות. חשוב להקפיד על מינון של משך התרגול ועל ויסות של רמתו, כדי לא לתסכל את הילד או להמאיס עליו את ההתנסות.
לאורך שנת הלימודים האחרונה בגן, מומלץ לקבל את התרשמותה של הגננת מכל ההיבטים המרכיבים את הבשלות לבית הספר. במידה ועולה צורך באבחון פסיכולוגי לילד, כזה שממפה את רמת בשלותו ונותן את המלצותיו, כדאי לבצע אותו. במידה ומדובר בקשיים שאובחנו על ידי רופא התפתחותי, יש לפנות לטיפול מתאים. התערבות כזו תעזור למנוע מצב בו הכניסה של הילד אל עולם המבוגרים תלווה בקושי ואז האתגרים האובייקטיביים הרבים העומדים מולו יועצמו במידה ניכרת.
חשוב לזכור, שגם אם מתעורר קושי נקודתי סביב התקופה הראשונה במסגרת החדשה, הכוללת פרידה מחודשת מההורים והתמודדות עם אתגרים מרובים, כשמדובר בילד שרמת הבשלות שלו תקינה, במיוחד מההיבט הרגשי, צפויה לו ברוב המקרים הסתגלות מוצלחת.
סדנאות העשרה והכנה לילדי גן חובה לקראת השתלבותם בכיתה א', יתקיימו גם השנה במרכז שניידר לרפואת ילדים. הסדנאות יתקיימו לאורך שנת הלימודים ויועברו על ידי מרפאה בעיסוק עם התמחות בטיפול בילדים. הסדנה תחל בחודש אוקטובר 2014, תדירות המפגשים אחת לשבוע בשעות אחר הצהריים ומשך כל מפגש 60 דקות. העבודה בסדנה היא בקבוצות קטנות, שיטה המאפשרת מתן תשומת לב אישית לכל ילד. הסדנה הינה בתשלום.
תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה