- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
חינוך
תורני אקדמי - ניתן לחבר בין שמים לארץ?
ג' אלול ה'תשע"ד 29/08/2014
מערכת פיתה
לאחר שנתיים קשות של מאבקים בתוך הציבור הדתי-לאומי בהדר-גנים סביב שאלת חלוקת ממ"ד 'מורשה', החל אשתקד לפעול ממ"ד 'מורשה' אקדמי, במקביל לממ"ד 'מורשה' תורני נפרד. שנה אחרי, הצצה לתוככי ממ"ד תורני אקדמי.
את צעדיו הראשונים, עשה בית הספר בתחילת שנת הלימודים תשע"ד. שמו של בית הספר נקבע על ידי ועדת ההיגוי העירונית כבית חינוך תורני אקדמי.
על צוות בית הספר הוטלה משימה מאתגרת, ליצוק תוכן משמעותי למהותו התורנית-אקדמית של בית הספר.
אך כיצד מחברים שמים וארץ שנראים לכאורה סותרים זה את זה, כיצד מביאים לידי ביטוי מהות דתית- תורנית בד בבד עם מהות אקדמית חדשנית, יצירתית ופורצת דרך? היילכו שניהם יחדיו?
מנהלת בית הספר, שמחה גיל, וחברי צוות הניהול של בית הספר, עונים:
ניתן לעשות זאת! "ואף מחובתנו ואחריותנו החינוכית אידיאולוגית לבצע זאת. התשובה לכך חיובית ומותאמת לתפיסתנו התורנית דתית לאומית, הבנויה על יסודות איתנים ומוצקים של ערכים תורניים, ציוניים, לאומיים ואמוניים המושתתים על ערך החסד והמעורבות החברתית. אנו מאמינים שההתמודדות התמידית שלנו והמחויבות לשילוב ולהשתלבות של "ישן" עם ה"חדש" תאפשר הסתגלות והתאמה של בית הספר התורני אקדמי לשינוי הנדרש בבתי הספר בעידן משתנה".
צוות בית הספר נבחר בקפידה כמתאים להגשמת המטרה, ולקח את ההזדמנות הנדירה והחד-פעמית הזו ומינף את ההתחלה החדשה לאתגר הטומן בחובו התחדשות, צפייה והתרגשות בדומה, ללידת תינוק חדש.
"החלטנו, פה-אחד, שכולנו מגויסים למען מטרה נעלה של הקמת בית ספר, שיהווה מרחב תורני-חינוכי ערכי, חדשני ופורץ דרך. במהלך השנה האחרונה השתתף בית הספר בתכנית "מפרש", שהינה חממה ליזמות חינוכית פורצת דרך. במהלך שנה שלמה, חברי הנהלת בית הספר עברו תהליך אקדמי של בירור מעמיק אודות הסוגיה: כיצד מבססים בקרב המורים והתלמידים את מיומנויות המאה עשרים ואחת, שהפכו להיות שיח חינוכי משמעותי בשנים האחרונות ומתוך מטרה לפתח תלמיד חוקר, אוהב למידה, בעל יוזמה, תושייה, התמדה ובעל מסוגלות גבוהה להשתלב בסביבה החברתית ובתרבות המשתנה.
בית חינוך תורני אקדמי שם לו למטרה לתת מענה לצורך זה ולהקים בית חינוך למיומנויות המאה ה-21 - בית חינוך לטיפוח יצירתיות, חקר ויזמות.
המיזם מכוון להבניית דרך יישומית לשילוב בין המסגרת/ המציאות המובנת של יידע שנרכש בכיתה, "לצד רצון עז וידיעה ברורה, כי עלינו לשנות את תפיסת תפקידו של המורה מ"סוכן למידה" למאמן אישי המלווה את תלמידו ב"מסע אישי" לפיתוחו האישי ולגיבוש זהותו הדתית-תורנית בראייה הוליסטית ובדגש על יצירתיות חקר ויזמות".
במהלך שנת הלימודים תשע"ה הבעל"ט יתחיל יישום המיזם ב-2 שכבות פיילוט. כלל תלמידי בית הספר ימשיכו להעמיק בלמידת התחומים הייחודיים הנלמדים בבית הספר שהם: רובוטיקה, אדריכלות, דיבייט, יצירתיות, שחמט ועוד.
כדי להשיג את היעדים האקדמיים הן בתפיסה והן בידע, חבר בית הספר לשיתוף פעולה ייחודי עם אוניברסיטת "אריאל" . חברי ההנהלה מסבירים את מהות החיבור לאוניברסיטה: " חברנו לשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אריאל לא במטרה שהילדים ילמדו תואר ראשון בביה"ס היסודי, אלא כדי להפגישם עם התפישה האקדמית ואורח החיים האקדמי של למידה מתוך בחירה, למידה מאהבה , מפגש עם עולם המחקר ועקרונותיו, חוויה מעצבת של למידה".
שיתוף הפעולה עם האוניברסיטה בא לידי ביטוי בלימודי הרובוטיקה הייחודיים שבהם לומדים הילדים באופן מעורר ומפתח חשיבה וחקר ומשתתפים בתכנית אקדמית של אורח חיים בריא, שנבנתה בשיתוף פעולה עם היחידה לתזונה באוניברסיטה.
בשנת הלימודים תשע"ה יתווספו לתכנית האקדמית לימודי אדריכלות וחקר מתמטיקה.
לכל תלמיד בבית הספר התורני אקדמי כרטיס סטודנט המאפשר לו להיכנס למאגרי מידע. כמו כן, משולבות במערך הלמידה הייחודי תכנית ביקורים במעבדות ובמתקני האוניברסיטה.
לסיכום, צוות בית הספר שם לו למטרה ליצור בית ספר שבו הילדים מתפתחים כאוהבי למידה, בעלי זהות תורנית- ציונית מגובשת, מאמינים בעצמם, יודעים לעבוד בצוות, מסתגלים לשינויים ומתייחסים אליהם כאל אתגרים, בעלי חשיבה יצירתית גמישה, תובנה ותושייה ובעלי מיומנויות חקר אשר באמצעותם ישכילו לצרוך, לנתח ולעבד את המידע האין סופי.
והחשוב ביותר – בעלי חוסן נפשי ובטחון עצמי ליזום ולהועיל לסביבתם.

מנהלת בית הספר מבקשת להודות לראש העיר איציק ברוורמן, לראש מנהל החינוך, איציק ישראל , לממלא מקום ראש העיר עו"ד איציק דיעי, למנהל מנהל החינוך רמי הופנברג ולמנהל האגף לחינוך יסודי סיגלית הלל-יארק וכן, למחמ"ד המחוז הגב' שוש נגר על צעידה משותפת בהגשמת החלום וכן ולהנהגת ההורים הבית ספרית ולעומד בראשה עו''ד מוטי לוין, על צעידה משותפת בהגשמת חלום.

תגובות
הוסף תגובה
הוסף תגובה
לאחר שנתיים קשות של מאבקים בתוך הציבור הדתי-לאומי בהדר-גנים סביב שאלת חלוקת ממ"ד 'מורשה', החל אשתקד לפעול ממ"ד 'מורשה' אקדמי, במקביל לממ"ד 'מורשה' תורני נפרד. שנה אחרי, הצצה לתוככי ממ"ד תורני אקדמי.
את צעדיו הראשונים, עשה בית הספר בתחילת שנת הלימודים תשע"ד. שמו של בית הספר נקבע על ידי ועדת ההיגוי העירונית כבית חינוך תורני אקדמי.
על צוות בית הספר הוטלה משימה מאתגרת, ליצוק תוכן משמעותי למהותו התורנית-אקדמית של בית הספר.
אך כיצד מחברים שמים וארץ שנראים לכאורה סותרים זה את זה, כיצד מביאים לידי ביטוי מהות דתית- תורנית בד בבד עם מהות אקדמית חדשנית, יצירתית ופורצת דרך? היילכו שניהם יחדיו?
מנהלת בית הספר, שמחה גיל, וחברי צוות הניהול של בית הספר, עונים:
ניתן לעשות זאת! "ואף מחובתנו ואחריותנו החינוכית אידיאולוגית לבצע זאת. התשובה לכך חיובית ומותאמת לתפיסתנו התורנית דתית לאומית, הבנויה על יסודות איתנים ומוצקים של ערכים תורניים, ציוניים, לאומיים ואמוניים המושתתים על ערך החסד והמעורבות החברתית. אנו מאמינים שההתמודדות התמידית שלנו והמחויבות לשילוב ולהשתלבות של "ישן" עם ה"חדש" תאפשר הסתגלות והתאמה של בית הספר התורני אקדמי לשינוי הנדרש בבתי הספר בעידן משתנה".
צוות בית הספר נבחר בקפידה כמתאים להגשמת המטרה, ולקח את ההזדמנות הנדירה והחד-פעמית הזו ומינף את ההתחלה החדשה לאתגר הטומן בחובו התחדשות, צפייה והתרגשות בדומה, ללידת תינוק חדש.
"החלטנו, פה-אחד, שכולנו מגויסים למען מטרה נעלה של הקמת בית ספר, שיהווה מרחב תורני-חינוכי ערכי, חדשני ופורץ דרך. במהלך השנה האחרונה השתתף בית הספר בתכנית "מפרש", שהינה חממה ליזמות חינוכית פורצת דרך. במהלך שנה שלמה, חברי הנהלת בית הספר עברו תהליך אקדמי של בירור מעמיק אודות הסוגיה: כיצד מבססים בקרב המורים והתלמידים את מיומנויות המאה עשרים ואחת, שהפכו להיות שיח חינוכי משמעותי בשנים האחרונות ומתוך מטרה לפתח תלמיד חוקר, אוהב למידה, בעל יוזמה, תושייה, התמדה ובעל מסוגלות גבוהה להשתלב בסביבה החברתית ובתרבות המשתנה.
בית חינוך תורני אקדמי שם לו למטרה לתת מענה לצורך זה ולהקים בית חינוך למיומנויות המאה ה-21 - בית חינוך לטיפוח יצירתיות, חקר ויזמות.
המיזם מכוון להבניית דרך יישומית לשילוב בין המסגרת/ המציאות המובנת של יידע שנרכש בכיתה, "לצד רצון עז וידיעה ברורה, כי עלינו לשנות את תפיסת תפקידו של המורה מ"סוכן למידה" למאמן אישי המלווה את תלמידו ב"מסע אישי" לפיתוחו האישי ולגיבוש זהותו הדתית-תורנית בראייה הוליסטית ובדגש על יצירתיות חקר ויזמות".
במהלך שנת הלימודים תשע"ה הבעל"ט יתחיל יישום המיזם ב-2 שכבות פיילוט. כלל תלמידי בית הספר ימשיכו להעמיק בלמידת התחומים הייחודיים הנלמדים בבית הספר שהם: רובוטיקה, אדריכלות, דיבייט, יצירתיות, שחמט ועוד.
כדי להשיג את היעדים האקדמיים הן בתפיסה והן בידע, חבר בית הספר לשיתוף פעולה ייחודי עם אוניברסיטת "אריאל" . חברי ההנהלה מסבירים את מהות החיבור לאוניברסיטה: " חברנו לשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אריאל לא במטרה שהילדים ילמדו תואר ראשון בביה"ס היסודי, אלא כדי להפגישם עם התפישה האקדמית ואורח החיים האקדמי של למידה מתוך בחירה, למידה מאהבה , מפגש עם עולם המחקר ועקרונותיו, חוויה מעצבת של למידה".
שיתוף הפעולה עם האוניברסיטה בא לידי ביטוי בלימודי הרובוטיקה הייחודיים שבהם לומדים הילדים באופן מעורר ומפתח חשיבה וחקר ומשתתפים בתכנית אקדמית של אורח חיים בריא, שנבנתה בשיתוף פעולה עם היחידה לתזונה באוניברסיטה.
בשנת הלימודים תשע"ה יתווספו לתכנית האקדמית לימודי אדריכלות וחקר מתמטיקה.
לכל תלמיד בבית הספר התורני אקדמי כרטיס סטודנט המאפשר לו להיכנס למאגרי מידע. כמו כן, משולבות במערך הלמידה הייחודי תכנית ביקורים במעבדות ובמתקני האוניברסיטה.
לסיכום, צוות בית הספר שם לו למטרה ליצור בית ספר שבו הילדים מתפתחים כאוהבי למידה, בעלי זהות תורנית- ציונית מגובשת, מאמינים בעצמם, יודעים לעבוד בצוות, מסתגלים לשינויים ומתייחסים אליהם כאל אתגרים, בעלי חשיבה יצירתית גמישה, תובנה ותושייה ובעלי מיומנויות חקר אשר באמצעותם ישכילו לצרוך, לנתח ולעבד את המידע האין סופי.
והחשוב ביותר – בעלי חוסן נפשי ובטחון עצמי ליזום ולהועיל לסביבתם.
מנהלת בית הספר מבקשת להודות לראש העיר איציק ברוורמן, לראש מנהל החינוך, איציק ישראל , לממלא מקום ראש העיר עו"ד איציק דיעי, למנהל מנהל החינוך רמי הופנברג ולמנהל האגף לחינוך יסודי סיגלית הלל-יארק וכן, למחמ"ד המחוז הגב' שוש נגר על צעידה משותפת בהגשמת החלום וכן ולהנהגת ההורים הבית ספרית ולעומד בראשה עו''ד מוטי לוין, על צעידה משותפת בהגשמת חלום.