- כ"ד ניסן ה'תשפ"ה 22/04/2025′וואלה′: הצוללן שהותקף אמש על ידי כריש הוא בן 40 מפתח תקווה. בני משפחתו מספרים שהוא "חובב כרישים"
חינוך
שיטה חדשה ללימוד קריאה
א' אלול ה'תשע"ד 27/08/2014
מערכת פיתה
http://www.likro.co.il/
"עברית שפה קשה", שרים במערכון המוכר, ועל זה יש קונצנזוס. גם כשמדובר בללמד מבוגרים, וגם כשמלמדים את הדרדקים לקרוא. בגני הילדים מנסים להתמודד עם האתגר הזה ולהביא את הילדים העולים לכיתה א′ כשהם קוראים, אבל בפועל – ההצלחה לא מרשימה במיוחד. גם בכיתה א′ ובכיתות ב′ ו-ג′, לימוד הקריאה (אבל הנכונה), הוא אתגר קשה, קשה מאוד.
אז מה עושה אמא יהודייה, או גננת / מורה שאכפת לה? מנסה להעשיר את חווית הלימוד של הילדים בצורה האופטימלית. וכדרכן של הצלחות בכל תחום, גם פה, בלימוד הקריאה לילדים, ′המצאת המאה′ הגיעה מאחד, יצחק תורגמן (הדר-גנים, פ"ת), שבמקצועו הרשמי הוא בכלל צייר (בוגר האקדמיה לאמנויות יפות בפריז - "בוז′ר"), אבל ההתמודדות היומיומית שלו עם צבע וצורה, הביא אותו ′להמציא את הגלגל′. תורגמן פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקריאה, קרא לה ′צורה צבע וצליל′, וכל רואיה המקצוענים בתחום האוריינות, גומרים עליה את ההלל.
לימוד תוך כדי משחק. צורה, צבע וצליל
בעיקרון, שיטת לימוד הקריאה מבית היוצר של יצחק תורגמן, מבוססת על שיטת ה"חדר", אך בצורה מודרנית. "שיטת ′צורה צבע וצליל′ מבוססת על יצירת אסוציאציות בין צבעים וצורות לבין התנועות שבשפה, ומיועדת, לפיכך, לחיזוק העבודה על תנועות הניקוד בעברית, ובכך יתרונה" (מתוך חו"ד של חברי הוועדה לאישור חומרי לימוד במשרד החינוך). חוזר מנכ"ל המשרד החינוך אף קבע כי "ריכוז קבוצות הניקוד הבסיסיות בחמש צורות צבעוניות בלבד, מקל על המלאכה, ולימוד הקריאה הופך להיות מועיל, מהנה ומשעשע – הספר מומלץ לגיל הרך, לילדי הגן ולתלמידי כיתות א′". סוף ציטוט.
איך זה עובד תכל′ס? האותיות מוצגות בסימני הניקוד בתוך צורות צבעוניות מוגדרות על-פי צלילים, כגון: א′ בריבוע אדום תיהגה
(אָ) לעומת א′ בעיגול כחול שתיהגה
(אִ) וכן הלאה. לאחר השינון, מרכיבים אותיות בתנועות, מילים ומשפטים קצרים. הילד פשוט וקל מתקשר בתחילה לצבע או לצורה, כעבור פעמים ספורות שחוזרים לו על קריאת האות וההגיה, הוא קולט את העניין, ואז ממשיכים לאות הבאה עם ההגייה הבאה, וכך בזמן קצר ביותר הילד מסוגל לקרוא מילים עם האותיות והניקוד שלמד.
זו הפעם הראשונה, שלימוד ראשית הקריאה העברית נעשית בעזרת הכלים מעולמו המוכר של הילד: צורות וצבעים, ולא למידה כתוכי מדקלם החוזר על הדבר בלא להבינו ולהפנימו.
הלימוד בעזרת הספר ′צורה צליל וצבע′ מסייע בלימוד הצלילים של התנועות והמילים, יחד ולחוד. לאחר שלומדים את התנועות הבודדות (הצירופים), מצרפים אותן למילים ואת המילים למשפטים.
מפתח השיטה. תורג′מן
ההתקדמות, בשלבים ובהדרגה, מביאה בסופו של דבר את הלומד לקריאה מהנה וקלה של הכתוב בליווי סימני הניקוד וללא הצורות הצבעוניות, ומכאן שהדרך לקריאה רצופה – קצרה ובטוחה.
תורג′מן מסביר כי שיטת לימוד זו גורמת לילד להרגיש כי הוא משחק משחק חווייתי, ובדרך זו מפנים מהר מאוד והיטב את הקריאה.
בישיבה של ועדה בכנסת, שדנה בליקויים שבהוראת העברית בבתי הספר, הסכימו המומחים כי דרך ההוראה המסורתית של למידה תוך כדי ′צילום′ האותיות, מוטעית, וכי הסגנון הפונטי – הוא הדרך הנכונה. וזוהי בדיוק השיטה של ′צורה צבע וצליל′.
אז, אם אפשר לעשות את החיים לילד (ולהורים/גננות/מורים) קלים יותר ופשוטים יותר, למה לא?
הספר ′צורה צבע וצליל′ נרכש כבר באלפי עותקים. עתה, עם פתיחת שנה"ל בגני הילדים ובבתי הספר, אין מתנה ראויה ונכונה מזו. לילדים ו...להורים.
המחיר 64 ₪ . הזמנות: 03-9095070, http://www.likro.co.il/
"עברית שפה קשה", שרים במערכון המוכר, ועל זה יש קונצנזוס. גם כשמדובר בללמד מבוגרים, וגם כשמלמדים את הדרדקים לקרוא. בגני הילדים מנסים להתמודד עם האתגר הזה ולהביא את הילדים העולים לכיתה א′ כשהם קוראים, אבל בפועל – ההצלחה לא מרשימה במיוחד. גם בכיתה א′ ובכיתות ב′ ו-ג′, לימוד הקריאה (אבל הנכונה), הוא אתגר קשה, קשה מאוד.
אז מה עושה אמא יהודייה, או גננת / מורה שאכפת לה? מנסה להעשיר את חווית הלימוד של הילדים בצורה האופטימלית. וכדרכן של הצלחות בכל תחום, גם פה, בלימוד הקריאה לילדים, ′המצאת המאה′ הגיעה מאחד, יצחק תורגמן (הדר-גנים, פ"ת), שבמקצועו הרשמי הוא בכלל צייר (בוגר האקדמיה לאמנויות יפות בפריז - "בוז′ר"), אבל ההתמודדות היומיומית שלו עם צבע וצורה, הביא אותו ′להמציא את הגלגל′. תורגמן פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקריאה, קרא לה ′צורה צבע וצליל′, וכל רואיה המקצוענים בתחום האוריינות, גומרים עליה את ההלל.

בעיקרון, שיטת לימוד הקריאה מבית היוצר של יצחק תורגמן, מבוססת על שיטת ה"חדר", אך בצורה מודרנית. "שיטת ′צורה צבע וצליל′ מבוססת על יצירת אסוציאציות בין צבעים וצורות לבין התנועות שבשפה, ומיועדת, לפיכך, לחיזוק העבודה על תנועות הניקוד בעברית, ובכך יתרונה" (מתוך חו"ד של חברי הוועדה לאישור חומרי לימוד במשרד החינוך). חוזר מנכ"ל המשרד החינוך אף קבע כי "ריכוז קבוצות הניקוד הבסיסיות בחמש צורות צבעוניות בלבד, מקל על המלאכה, ולימוד הקריאה הופך להיות מועיל, מהנה ומשעשע – הספר מומלץ לגיל הרך, לילדי הגן ולתלמידי כיתות א′". סוף ציטוט.
איך זה עובד תכל′ס? האותיות מוצגות בסימני הניקוד בתוך צורות צבעוניות מוגדרות על-פי צלילים, כגון: א′ בריבוע אדום תיהגה


זו הפעם הראשונה, שלימוד ראשית הקריאה העברית נעשית בעזרת הכלים מעולמו המוכר של הילד: צורות וצבעים, ולא למידה כתוכי מדקלם החוזר על הדבר בלא להבינו ולהפנימו.
הלימוד בעזרת הספר ′צורה צליל וצבע′ מסייע בלימוד הצלילים של התנועות והמילים, יחד ולחוד. לאחר שלומדים את התנועות הבודדות (הצירופים), מצרפים אותן למילים ואת המילים למשפטים.

ההתקדמות, בשלבים ובהדרגה, מביאה בסופו של דבר את הלומד לקריאה מהנה וקלה של הכתוב בליווי סימני הניקוד וללא הצורות הצבעוניות, ומכאן שהדרך לקריאה רצופה – קצרה ובטוחה.
תורג′מן מסביר כי שיטת לימוד זו גורמת לילד להרגיש כי הוא משחק משחק חווייתי, ובדרך זו מפנים מהר מאוד והיטב את הקריאה.
בישיבה של ועדה בכנסת, שדנה בליקויים שבהוראת העברית בבתי הספר, הסכימו המומחים כי דרך ההוראה המסורתית של למידה תוך כדי ′צילום′ האותיות, מוטעית, וכי הסגנון הפונטי – הוא הדרך הנכונה. וזוהי בדיוק השיטה של ′צורה צבע וצליל′.
אז, אם אפשר לעשות את החיים לילד (ולהורים/גננות/מורים) קלים יותר ופשוטים יותר, למה לא?
הספר ′צורה צבע וצליל′ נרכש כבר באלפי עותקים. עתה, עם פתיחת שנה"ל בגני הילדים ובבתי הספר, אין מתנה ראויה ונכונה מזו. לילדים ו...להורים.
המחיר 64 ₪ . הזמנות: 03-9095070, http://www.likro.co.il/
http://hebrew-for-kids.com/